Menu
Historie
 Mapa
Motocyklový klub Enola Gay MC Highlands vznikl v České republice v roce 1993, v místě které je označeno jako Českomoravská vrchovina, spíše známé jako Vysočina.


Barvy Enola Gay Devils Sons
Původní název klubu zněl Enola Gay Devils Sons, k němu také náležela první klubovna ve vesnici Podolí nedaleko Nového Města na Moravě. EGDS od svého vzniku úzce spolupracovala s ostatními motocyklovými kluby, které již existovaly a působily na území ČR, či postupně vznikaly. V době masového nárůstu tak zvaných motocyklových klubů byly silné kluby vedeny k separaci a vytvoření komunity klubů označovaných MC.

Barvy Enola Gay MC Highlands

Následovala úprava barev a vypuštění druhého názvu Devils Sons, které bylo nahrazeno tzv. "domovenkou" Highlands. Barvy byly doplněny již zmiňovanou zkratkou MC.

V roce 1996 byla základna klubu přemístěna do Brna.

Barvy Enola Gay MC Highlands 2002-2013











Proč právě Enola Gay ?
 Bombardér B29
Každý jistě zná alespoň střípky historie druhé světové války, zejména události 6.srpna roku 1945. Pro připomenutí, v tento den byla svržena první atomová bomba na japonské městečko Hiroshima. Bombardér B29 superfortress, který dopravil pumu na místo určení, nesl přezdívku právě Enola Gay. Tímto jménem ji označil plukovník Tibbets, jako vzpomínku na svoji matku. Tolik praví historie.

Při hledání jména pro náš klub jsme se dali inspirovat dalším málo známým faktem - vybraným radistou pro tuto operaci byl seržant Stiborik, jehož rodina přišla do USA právě z Českomoravské vysočiny, konkrétně ze Žďáru nad Sázavou. A zde se oba příběhy spojují.

Na snímku můžete shlédnout seržanta Stiborika klečícího vlevo dole.


Posádka Enola Gay (zleva doprava) :
stojící
- John Porter, velitel pozemní údržby (nebyl v letounu během letu)
- kapitán Theodore J. Van Kirk, navigátor
- major Thomas Ferebee bombometčík
- plukovník Paul Tibbets, velitel, první pilot
- kapitán Robert Lewis, druhý pilot
- poručík Jacob Beser, rádiolokační důstojník

klečící :
- seržant. Joseph Stiborik, radista
- seržant George "Bob" Caron, zadní střelec (pozn. - pravděpodobně první člověk, kdo viděl hirošimský atomový výbuch)
- poručík Richard Nelson, radista
- seržant Robert Shumard, pomocník pal. technika, střelec
- seržant Wyatt Duzenbury, palubní technik

 Little Boy
Bomba dostala přezdívku Little Boy (Malý chlapec). Síla její exploze se odhaduje na 12 až 20 kilotun TNT, vybuchla ve výšce cca 600 metrů nad zemí a v průběhu pár minut zničila 62 000 budov a bezprostředně po výbuchu zabila 70 000 lidí.

Letadlo patřilo k 509. americké letecké divizi se základnou na ostrově Tinian. Přezdívku mu dal Paul W. Tibbets podle jména své matky Enola Gay Tibbets. Bylo speciálně upraveno pouze pro atomové bombardování.

 atomový hřib
Byly odebrány všechny pancíře, zůstaly jen dva kulomety (zadní a záložní přenosný) a letadlo mělo nádrž pouze na 7000 galonů paliva, namísto předepsaných 7400. To vše činilo letoun lehčí, obratnější a schopný nést atomovou pumu. Při shození zbraně musel letoun nasadit 155 stupňový obrat a vysokou akceleraci, aby stihl uniknout nebezpečné tlakové vlně. Zadní střelec - Caron pořídil několik snímků atomového hřibu a zpustošené Hirošimy.

Posádka letadla byla pečlivě vybraná a prověřená s ohledem na vysoké utajení úkolu. O atomové bombě ale až do poslední chvíle nikdo z pilotů nevěděl, s výjimkou velitele. Ten jim podstatu úkolu osvětlil, až když letadlo zamířilo na Hirošimu.


Návštěvnost

TOPlist